Alaska - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Chris Boer - WaarBenJij.nu Alaska - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Chris Boer - WaarBenJij.nu

Alaska

Door: Chris de Boer

Blijf op de hoogte en volg Chris

14 Augustus 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

(Geschreven op 10-08)

Lieve familie, beste vrienden, enthousiaste Facebookers, fijne ex-collega's en toppers van VEW 5,

Onwijs fel groene bossen, kraakhelder blauwe plassen, ongerepte rotsen razen voorbij tijdens de treinrit van vandaag (en morgen) vanuit Prince Rupert tot aan Jasper (national park). Echter ik had vanmorgen slechts een kaartje gekocht tot aan Terrace. Want ik was van plan om naar Nisga'a memorial lava bed provincial park te gaan. Moet prachtig zijn (toch Pieke?)
2 seconden voordat de conducteur op zijn fluitje blies toch maar weer de trein in gesprongen om verder te gaan richting het oosten. But why?

Nou plots besefte ik me dat ik alweer precies een maand aan het reizen ben en als ik zo doorga met alle parken/steden bezoeken dan sta ik in januari echt nog niet op Schiphol! Want poe wat is het hier mooi allemaal en vooral heel groot en lang(e afstanden).
Jasper, Calgary, Vancouver (Island), fietsen vanaf Seattle tot aan LA (via San Fran en veel nationale parken), Vegas, San Diego, Mexico, alle landen in Central-America en dan wil ik ook nog een aantal weken bij Fam. Koster op Curaçao bivakkeren. Aaaaaargh, so less time and so mutch to see and so mutch to do.

Alaska
Dat is dan mijn "probleem" hier in Noord-Amerika. Zwaar leven. Verder gaat het helemaal prima. Deel 1 zit er dus op. The last frontier...Alaska!!!
Alaska.... Ja joh? Wauw gaaf... Is het daar koud? Nou voor iedereen die dit aan mij vroeg (en dat waren er een heleboel).... Ik heb de slechtste zomer in 20 jaar mee gemaakt. Heel veel wolken en weinig zon. Normaliter is het in juli/aug elke dag 25 a 30 graden. Voor deze ginger natuurlijk geen ramp want verbranden was dan ook geen optie. Dat doen we vanaf Californië wel.

Ik ben begonnen in Anchorage. De grootste (niet de hoofdstad, dat is Juneau) stad van Alaska. Daar heb ik een aantal dagen rondgelopen en wat oriëntatie gedaan. Eigenlijk kan je vanuit Anchorage alle kanten uit en als je wilt ook wel 3 maanden door Alaska heen touren
Ter vergelijking: deze staat is even groot als Europa. Maar uiteindelijk gekozen voor een weekje zuid-westen met dorpjes als Girdwood, Portage, Witthier, Homer en Seward.
Dit gedeelte staat bekend om zijn fjorden en vissersdorpjes. Vooral Seward was erg prachtig omdat dit aan zee lag en tussen de bergen.

Vervolgens weer terug naar Anchorage om richting het noorden te trekken. De grote trekpleister van Alaska is toch wel het Denali national park. (Denali = the great one) vernoemd naar de mount McKinley. De hoogste berg van Noord-Amerika.
Iedere zichzelf respecterende bejaarde met geld vanuit "the lower 48" gaat met de authentieke trein naar het park, stapt vervolgens de bus in schiet wat foto's van een beer, caribou's en elanden, maakt een praatje over hoe groot zijn collectie shotguns wel niet is en dat is het dan. Nou voor Chris niet hoor. (Ok toegegeven, die trein moest ik toch echt doen...)
Nee Denali park moet je beleven dus ben ik voor 3 dagen de wildernis in gegaan. Dat wil zeggen; wandelen, klimmen en overnachten in de grizzley beer zijn thuishaven. Spannend? Ja. Beer gezien? Nee...verdomme. Wel een wolf op 10 meter afstand. Dat is wel heel zeldzaam.
Ook heel caribou's en een enkele eland. Wel een heleboel beesten van een kilo of 120. Hoe heten ze ook alweer......Met zo'n bult aan de achterzijde en 2 aan de voorkant. Ze maken puffende geluiden als ze lopen.....o ja Amerikaanse vrouwen...damn wat een buffels.

Daarna door naar Fairbanks waar ik vanaf daar in een vliegtuigje ben gestapt om te vliegen (en lopen op de terugweg) over de Arctic circle. Bucket list..check.
En door. Liften richting Canada en zuid-oost Alaska. Mooi werk. Het liften ging gemakkelijker dan ik dacht. En de locals zijn erg vriendelijk (toeristen pikken je niet/nauwelijks op) en open.
Mooie gesprekken gehad en op 1 dag met 2 verschillende vuurwapens geschoten bijvoorbeeld. Leuk voor een keer (of 2). Meer niet.
Rondom Whitehorse en Skagway heb ik hele toffe dagen gehad en heel veel mooie natuur gezien. Ook mede doordat ik in die dagen m'n eerste beer, wilde zeehonden en walvissen heb gespot.

Uiteraard valt er allemaal nog veel meer te vertellen over de eerste maand maar ook ditmaal zeggen beelden meer dan woorden. En uit eigen ervaring sprekende...een waarbenjij.nu verhaal moet niet langer zijn dan 7 alinea's. Anders ga je het niet meer lezen.
Ik vermaak me hier nog wel even in Canada (first thing Jasper en Banff national park)

Tot januari? Of later :-)

Cheers
Chris


  • 15 Augustus 2014 - 08:37

    Bas Petter:

    Neem de tijd en geniet man! De foto's die steeds voorbijkomen maken een gezonde jaloezie bij me los :)

  • 15 Augustus 2014 - 08:45

    Peter Houben:

    Hoi Chris, mooi verhaal en absoluut niet te lang! Er mogen van mij nog wel 7 alinea's bij. Ik krijg wel een deja vu: ben ook in Banff en Jasper geweest, heb ook in bear country gebanjerd, heb ook in de wildernis geslapen (al je eten in een zak en in een boom hangen). Geniet en kan niet wachten op je volgende verhaal. Take care, Peter

  • 15 Augustus 2014 - 13:57

    Robbert:

    dik, dik bezig ouwe dibbes! X

  • 08 September 2014 - 20:17

    Bastie:

    Beetje later reactie Lloyd maar ziet erg mooi uit allemaal!! Succes op het fietsje en neem de tijd!! groet basto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Jasper Park Lodge

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Augustus 2014

Alaska
Chris

The joy of life comes from our encouters with new experiences, and hence there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 804
Totaal aantal bezoekers 1688

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: